خانههای خلاق و نوآوری به عنوان پلتفرم و یکی از هستههای مهم در جهت تسهیل فرایند تجاریسازی ایده و طرحهای خلاقانه و نوآورانه، ارائه راه حلهای فناورانه و نوآورانه در عرصه صنایع فرهنگی و خلاق و همچنین شبکه سازی فعالان زیست بوم اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی کشور است؛ به گونهای که با جذب جمعیت بالایی به سمت خود، فرصتهای مطلوبی را برای جامعه خلاق محقق میکنند.
این خانهها میتوانند بخشهای متفاوتی را در راستای تعریف و اجرای پروژههای مشارکتی به فعالیتهای اصلی خود اضافه کند. همچنین مهمترین مسائل باشگاه خانه خلاق شامل همکاری، تبادل افکار و تجربیات میان متخصصان حوزههای مختلف است.
بهطور معمول برنامه خانههاي خلاق و نوآوری شامل موارد زیر است:
⦁ ارائه خدمات زیرساخت و استقرار
⦁ شبکهسازی فعالین حوزه مورد حمایت
⦁ ارائه آموزشهای تخصصی و تجاریسازی
⦁ ارائه خدمات منتوری
⦁ ارائه سرمایه بذری
⦁ جذب سرمایهگذار و سرمایهگذاری
⦁ آموزش عملی و حل مسئله برای توسعه طرح و شرکتهای نوپا جهت راهاندازی کسبوکارهای خلاق
⦁ ارائه خدمات کارگاهی و نمونه سازی
⦁ سخنرانی و حضور اساتید مطرح در زمینههای مختلف و کارشناسان و پژوهشگران بخش خصوصی و دولتی
⦁ نمایش فیلمها و مستندهایی درباره خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و بهره برداری پایدار از محیط زیست
⦁ برگزاری نشست های اختصاصی
⦁ معرفی کارآفرینان و استارتاپهای جوان فعال
⦁ مزایای خانههای خلاق
اغلب افراد از هنر و استعدادهای خود آگاهی ندارند، بر همین اساس خانههای خلاق به شناسایی و بالفعل کردن این استعدادها میپردازند. به عبارت دیگر، با استفاده از ابزارهایی نظیر، بهبود، آموزش و تجاریسازی به ظرفیتهای موجود هویت میبخشد و این منجر به توسعه شرایط اقتصادی جامعه میشود. به عنوان مثال، نقاشی ویژه روستا یا منطقهای که با صنایع دستی آنها ترکیب میشود، این پتانسیل را دارد که با استفاده از خانه خلاق محصولی منحصر به فرد را به تولید برساند و به گونهای ارزشآفرینی کند.
از سوی دیگر براي افراد خلاق ناشناخته در بعضی مناطق که امکان حضور در عرصههای ملی و بین المللی را ندارند، خانههای خلاق میتوانند از طریق ارائه آموزش، مشاوره و انواع تسهیلات مسیر رشد این افراد را هموارتر کنند.